top of page

SEEFS vill kombinera två tankeskolor gällande barns lärande och utveckling.

Montessoriskolan lyfter fram de självstyrda aktiviteterna som ett sätt för barnen att utvecklas till självständiga och samarbetande individer. Barnen stöttas och guidas av pedagoger som erbjuder ett brett utbud av åldersanpassade och noggrant utformade aktiviteter både i och utanför klassrummet.
Barnen utforskar och upptäcker på egen hand och i små grupper stimuli från miljön på ett sätt som hjälper dem att uppnå sin unika potential.

Genom att använda dessa specialdesignade aktiviteter och material arbetar barnen i sin egen takt och lär sig flera aspekter av områden som språk, matematik, musik, vetenskap, den stora och lilla världen, skapande/kreativitet och mycket mer. Barnens naturliga instinkter kommer att driva dem framåt i sitt lärande till imponerande nivåer av koordination, koncentration, fysisk utveckling, självkänsla och intellektuell utveckling.

“Children are human beings to whom respect is due, superior to us by reason of their innocence and the greater possibilities of their future” 
- Maria Montessori.

Old Globe

Reggio Emilia-skolan utgår från lyssnande, dokumentation och reflektion, liksom att se på olikhet som ett viktigt värde. Programmet är baserat på principerna om respekt och ansvar där barnet ses som rikt, kompetent och nyfiket. Reggio Emilia-filosofin utgår ifrån att: 

 

 

  • Barn måste ha möjlighet att styra inlärningens riktning.

  • De måste få lära sig genom erfarenheter av att observera, lyssna, röra och förflytta.

  • Barn utvecklar en relation med andra barn och materiella föremål i världen som de utforskar. 

  • Barn måste ha oändliga sätt och möjligheter att uttrycka sig på.

bottom of page